- Udskriv ,
Introduktionskurser og brobygning
Introduktionskurser
Introduktionskurser er vejlednings- og undervisningsforløb, som skal hjælpe elever med, at få afklaret hvilken ungdomsuddannelse de skal vælge. Introduktionskurser kan tilbydes i 8. klasse, men er ikke obligatoriske for de frie grundskoler.
Introduktionskurser skal samlet vare 5 dage. Dagene skal ikke nødvendigvis afvikles samlet, men kan strækkes hen over skoleåret.
Vælger en fri grundskole at tilbyde introduktionskurser til deres elever skal der, ud over de 5 dage, sættes undervisningstid af til forberedelse og efterbehandling af introduktionsforløbet. Dette kan enten gøres i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning eller af skolens leder.
Der kan etableres introduktionskurser på erhvervsuddannelsernes grundforløb, HTX, HHX, STX og HF.
Brobygningsforløb
9. klasse:
Brobygningsforløb skal give elever, som i 8. klasse vurderes ikke-uddannelsesparate, et bedre grundlag for valg af ungdomsuddannelse. Det er ikke obligatorisk for de frie grundskoler, at tilbyde brobygningsforløb til elever i 9. klasse.
Forløbet har en varighed på 2-10 dage. Det skal give eleverne et indblik i hvilke faglige, personlige og sociale forudsætninger uddannelsen kræver. Der skal derfor indgå faglig undervisning i den undervisningsform, som benyttes på ungdomsuddannelsen.
10. klasse:
Elever i 10. klasse skal deltage i brobygningsforløb eventuelt i kombination med ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv. Der er tale om en integreret del af undervisningen og forløbet skal være sammenhængende og tilrettelagt den enkelte elev.
Brobygningen i 10. klasse skal være afviklet inden 1. marts, skal udgøre 21 timer og skal omfatte mindst en erhvervsuddannelse eller erhvervsgymnasial uddannelse. Der skal tilbydes forløb på op til 5 dages varighed. Der kan desuden tilbydes ekstra frivillig brobygning til gymnasiale eller erhvervsrettede uddannelser eller ulønnet praktik. Den ekstra brobygning må højest udgøre 5 uger hvoraf højest 1 uge må være brobygning til gymnasial uddannelse.
Formidling og koordination
Det er Ungdommens Uddannelsesvejledning i det pågældende område, der forestår koordinationen og udsendelsen af eleverne til de specifikke ungdomsuddannelser.

Erik Juul Hansen
Chefkonsulent5130 4922
Send sikker mail til Erik. Klik her.
Særlige arbejdsområder:
- Arbejdsmiljø
- Barselsregler
- Ferieregler
- Børnehave, vuggestue og SFO
- Love og bekendtgørelser (gymnasiale uddannelser)
- Ansættelsesvilkår (Undervisere gymnasiale uddannelser)
- Ansættelsesvilkår (Rektorer og ledere gymnasiale uddannelser)
- Overgang til ungdomsuddannelser
- Prøver og eksamen (gymnasiale uddannelser)
- Forsikringer (gymnasiale uddannelser)
- Tjenstlige sager (gymnasiale uddannelser)
- Økonomi (gymnasiale uddannelser)

Simone Dalsgaard
Chefkonsulent, kommunikationsansvarlig6077 1719
Send sikker mail til Simone. Klik her.
- Kommunikation
- Interessevaretagelse
- Pressehåndtering
- Projekter og analyser
- Tilsyn
- Skolens undervisning (lovgivning, kvalitet og evaluering)
- Frihed og folkestyrekravet i skolens virke og undervisning
- Forældre- og elevsager
- Prøver og eksamen (grundskole)
- Overgang til ungdomsuddannelser

Thomas Sørensen
Konsulent2276 6734
Send sikker mail til Thomas. Klik her.
Særlige arbejdsområder:
- Tjenstlige sager
- Ansættelsesvilkår (Ledere grundskole)
- Ansættelsesvilkår (Lærere og børnehaveklasselærere grundskoler)
- Ansættelsesvilkår (Pædagoger / SFO)
- Ansættelsesvilkår (Administrativt personale)
- Ansættelsesvilkår (Teknisk personale)
- Datahåndtering
- Vedtægter
- Tilsyn
- Skolens undervisning (lovgivning, kvalitet og evaluering)
- Frihed og folkestyrekravet i skolens virke og undervisning
- Prøver og eksamen (grundskole)
- Overgang til ungdomsuddannelser
- Forsikringer